Tuesday, October 13, 2009

Bakal Guru..Dimana Matlamatnya??

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,dan Selamat sejahtera,

Terlebih dahulu segala puji bagi Allah s.w.t yang telah memberikan kita nikmat yang tidak terkira banyaknya. Selawat dan salam kepada penghulu sekalian nabi yang kita cintai moga memperolehi syafaatnya di akhirat nanti.Sebenarnya saya tidak mengharapkan agar tulisan saya ini panjang.Cukuplah untuk tulisan ini memberi refleks kepada para pembaca yang telah sedia maklum akan hal ini. Cuba kita renung sejenak apakah matlamat sebenar kita berada di institut ini?tentu ramai yang menjawab untuk menjadi guru.Permasalahan sekarang adakan kita benar-benar mahu bersedia ke arah itu?

Dunia sekarang memaksa kita terkehadapan dalam pelbagai isu yang melanda.Namun sedikit terkilan apabila kita melihat sesetengah pelajar yang leka dengan keseronokan. Apa tidaknya,kita berada di institut dengan dibayar elaun menyebabkan kita berada di zon selesa.kita lupa untuk memperbaharui maklumat-maklumat di dalam diri kita yang diperlukan sebagai persiapan untuk menjadi guru.Pemikiran masih di takuk lama. Walaupun akan keluar sebagai guru sekolah rendah kita jangan menganggap bahawa pelajar kita nanti mempunyai pemikiran seperti kita berada di sekolah rendah dahulu. Isu yang kecil jangan diutamakan melebihi isu yang lebih besar.Mahasiswa guru perlu lebih kehadapan.Bincanglah hal yang lebih besar dengan rasional dan matang.

Percayalah ,tugasan KKBI,KKP hanya memberi peratusan impak yang sedikit sahaja dalam persediaan menjadi guru, selainnya memaksa kita berusaha sendiri dan adakalanya ilmu itu diperolehi di luar waktu kuliah.terokai ilmu pengetahuan dalam berbagai bidang dan berikan tumpuan yang lebih di dalam pengkhususan masing-masing.ilmu agama jangan ditingalkan kerana islam bukanlah diturunkan kepada golongan agama sahaja.Islam diwariskan kepada semua penganutnya.

Tuntasnya ,marilah kita mengembling tenaga memacu Negara melalui sistem pendidikan yang lebih cemerlang. Guru bukanlah “lalang yang ditiup angin” hanya mengikut sebaliknya mereka perlu mencari kaedah yang lebih baik dalam mencorak arena Pendidikan Negara yang lebih baik mengikut acuan yang diingini. Ilmu dan maklumatlah kita perlukan untuk mencapai kearah itu.
“Tarbiyah dan Pelajaran Menjana Generasi Terpilih”

-NYDP JPP-

2 comments:

shequeen of islam said...

btul tu...
jgn kita leka dgn segala kemudahan n keistimewaan yg kita di sini...
igt..segalanya akan dipersolakan oleh rabb...nnti...
igt..sama2 persiapkan diri untuk menjd murabbi...muaddib...mualim etc

pesonatimur said...

benar skali wahai pemimpin umat islam..
moga Allah mmelihara kamu dlm rahmat n hdayahNya ini...
sdrlah whai smua murabbi...kita mmbw amanah Allah yakni memakmurkn bumi ini dgn nur Islam...alangkh mnisnya hdup ini jika diselimuti iman.. wahai smua murabbi...bngunlah!sdarlah!jgn terleka dgn ilusi dunia ini... lakukan ssuatu u ummah ini... Our ummah need us!