Wednesday, December 31, 2008

Perhatian buat semua sem 3.sebarkan.

Isu panas buat sem 3 sekarang ialah berkenaan dengan penempatan anda semua dan surat tawaran yang masih belum kunjung tiba..

Minggu lepas saya telah mendapat khabar berita berkenaan pertukaran penempatan pelajar dari salah seorang pelajar senior yang lain yang kebetulan pulang ke IPIS untuk menguruskan tentang beberapa perkara. Semasa perjumpaan beliau dengan Tn Pengarah IPIs, beliau telah dimaklumkan bahawa terdapat tiga kursus(pra, ks dan pj ) yang bakal berpindah ke IPIk dan menurut beliau (pelajar senior) lagi kenyataan ini turut disahkan oleh Pegawai bahagian Peperiksaan IPIs. Beliau terus menghubungi saya supaya tindakan segera dapat diambil.

Semua pegawai HEP telahpun dirujuk dan tiada seorang pun yang tahu melainkan Ketua Jabatan sahaja. Saya juga turut berhubung dengan ketua dan penolong batch anda dan juga dengan pelajar semester tiga yang lain. Menurut seorang pelajar sem 3 (namanya dirahsiakan) beliau telah berhubung dengan pensyarah atau tutor dari jabatan yang berkenaan. Namun, pensyarah tersebut mempertikaikan dan berjanji akan memaklumkan semula kepada pelajar terbabit sekiranya mendapat maklumat yang terbaru.

Sehingga jam 10 tadi, saya telah berhubung dengan ketua Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan maklumat yang saya peolehi ialah hanya kelas PJ sahaja yang terlibat dengan pertukaran tersebut dan pihak HEP akan membuat kepastian semual tengahari nanti dan hanya menunggu senarai nama dari pihak BPG.

Sejurus kemudian, saya menerima satu mesej dari seorang pelajar senior yang kebetulan sedang berada di IPis yang berjumpa dengan Timbalan Pengarah dan maklumat yang sama turut diperolehi.

Akhirnya sehingga jam 12.30 tengahari tadi, saya mendapat panggilan daripada pihak HEP IPIs dan maklumat yang diperolehi dari pegawai BPG setakat ini ialah ..TIADA KELAS ATAUPUN KURSUS YANG AKAN BERPINDAH KE MANA2 IPG LAIN ..SETAKAT INI..SETAKAT INI..harap jelas dengan pernyataan ini. Sebarang spekulasi baru @ khabar angin baru perlu dirujuk segera kepada JPP agar JPP tidak dipersalahkan nanti. Individu yang bertanggungjawab yang memberi maklumat tersebut ialah Pn Norzamzamizah bt Mohd Nor. Pegawai BPG .

Sebarang perubahan boleh berlaku pada bila2 masa. Diharapkan kepada semua pelajar sem3 agar sentiasa bersedia kerana perkara yang sama telah terlebih dahulu berlaku kepada kami bahkan lebih teruk lagi. Surat tawaran pernah kami cari sendiri di pejabat HEP pada pagi pendaftaran dan saya sendiri pernah mencari di bilik bungkusan pejabat pos daerah YAN untuk mendapatkan surat tawaran sebelum bertolak ke IPIS dengan menaiki bas. Alhamdulillah, sekurang2nya kebanyakan perkara telahpun melalui penambahbaikan.

Semua khabar angin ataupun berita dari pihak atasan sebenarnya perkara atau isu yang dibincangkan di dalam mesyuarat pengarah dan timbalan pengarah di BPG dan telah diberitahu kepada anda dan konon-kononnya telah diputuskan di dalam mesyuarat tersebut. Akan tetapi, pada hakikatnya perubahan sememangnya akan berlaku pada bila2 masa dan kadang2 HEP mendapat maklumat terlebih dahulu dan dalam sesetengah perkara, situasi yang berbeza berlaku apabila pihak pengarah dan timbalan akan mendapat maklumat terlebih dahulu. Kita sebagai pelajar seharusnya bertindak bijak dan bergerak melalui saluran yang sedia ada yang telah anda semua persetujui..melainkanlah anda semua tidak setuju dengan saluran tersebut dan mahu bertindak sendiri.

Jadi..sebarang maklumat harap disampaikan kepada kami dengan segera supaya kami dapat melakukan tugas sepertimana yang telah anda semua amanahkan pada kami. Terima kasih kepada rakyat2 jelata yang memahami tugas kami dan sentiasa menyalurkan maklumat penting kepada kami. Kami JPP memohon kemaafan sekiranya perkhidmatan kami tidak memenuhi piawai yang anda inginkan. Walaubagaimanapun, kami cuba lakukan yang terbaik buat anda semua..

..yang benar..ydp..

Catatan yang perlu diambil perhatian oleh semua :

- Maaf di atas penggunaan istilah "saya".seolah2 blog peribadi bukan seperti blog rasmi organisasi.
- Terima kasih di atas maklumat adik2 sem3 yang rapat dengan Timbalan Pengarah yang sentiasa berhubung dengannya dan sentiasa menyalurkan maklumat tersebut kepada pihak JPP. Harap sebarang maklumat dapat disalurkan terus supaya kawan2 kita yang lain tidak keliru dengan kenyataan yang pelbagai.
- Saya ( YDP ) setakat ini, masih belum berurusan secara lansung dengan Timbalan Pengarah berkenaan dengan isu penempatan anda ini. Cara saya bekerja, ialah saya cuba mendapatkan maklumat melalui saluran yang mengikut peringkat yang sepatutnya dahulu. Sekiranya gagal, barulah saya akan berhubung dengan pihak atasan yang lebih tinggi. Bagi saya, tidak beradab namanya sekiranya kita melangkaui sesetengah pihak dan ianya akan menimbulkan suasana negatif kelak kerana sesuatu pihak akan dianggap tidak berusaha menyelesaikan sesuatu perkara yang sememangnya tugas mereka. Sekiranya ada perkara penting yang perlu diselesaikan dengan pihak pentadbiran tertinggi, saya lebih suka berhadapan dan bersemuka kerana itulah cara yang lebih baik bagi saya kerana pengalaman telah mengajar saya. Sekiranya saya mempunyai ikatan persaudaraan dengan beliau, sudah semestinya saya tidak akan teragak2 untuk menghubungi beliau melalui telefon atau mesej pada bila2 masa untuk menyelesaikan tentang banyak perkara anda semua. Bercakap tentang sesuatu perkara di luar organisasi memang mudah melainkan setelah anda memikul tanggungjawab di dalam organisasi tersebut. Maaf sekiranya cara saya tidak sesuai dengan anda semua@anda tidak setuju dengan cara saya.
Harap maaf..

0 comments: