Tuesday, October 21, 2008

maklumat dan peristiwa








Majlis Khatam Al-Quran

Di masjid Imam AsyShafie

25/9/08



Majlis Hari Raya Peringkat IPIS 08

Tarikh : 10/10/08

Masa : 2.30 petang.

Tempat : Dataran Dewan Besar IPIS

Jemputan : Seluruh warga IPIS

Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dari kami JPP IPIS 08/09 . YDP : )




Penggambaran Biro

Alhamdulillah, Khamis 16/10/08 bermula jam 8.30 pagi bertempat di foyer blok pentadbiran semua warga JPP telah menjalani sesi penggambaran bersama dengan pensyarah penasihat masing2. Jutaan terima kasih kepada photographer yang hensem2 dan smart2 2...terima kasih sangat2 diatas komitmen anda semua...YDP : )




Lawatan Muhibbah JPP IPIS 08/09


Tarikh : 11/10/08

Destinasi : Institut Perguruan Teknik Kuala Lumpur

Ahli-ahli Lawatan : JPP IPIS 08/09, mantan2, wakil2 sayap JPP.

Pensyarah Pengiring : Encik Saipo bin Ayub.


Tarikh : 17/10/08

Destinasi : Institut Perguruan Raja Melewar Negeri Sembilan, Institut Perguruan Perempuan Melayu

Melaka.

Ahli-ahli Lawatan : JPP IPIS 08/09, mantan2, wakil2 sayap JPP.

Pensyarah Pengiring : Ustaz Ismail bin Che Ku.

Terima kasih di atas kesudian IPG2 tersebut diatas kesudian menerima kehadiran kami semua. Meskipun dalam keadaan sibuk, tersepit diantara keperluan peribadi, keperluan pengajian dan sebagainya, anda semua ( JPP IPTKL, IPRM, IPPM )masih lagi mampu melayan kami sebagai tetamu yang kami kira dengan sebaik-baik layanan. Jamuan yang anda semua sediakan sememangnya membuka slera kami semua dan amat sukar sekali untuk kami menutupnya. Hehe..layanan yang mesra dari anda amat kami hargai walaupun jelas tanda-tanda keletihan dimata anda lantaran kesibukan anda menjalani kehidupan seharian. Jemputlah datang ke IPIS nanti yea....YDP : )





Lawatan Kebajikan ke Hospital Besar Kuantan

Tarikh : 19/10/08

Jam : 8.00 pagi-11.00 malam

Pengangkutan : Bas pendek Institut

Peserta : MT, EXCO dan NAIB EXCO JPP

: Organisasi Batch PPISMP Sem 3

Pensyarah Pengiring : Tn Hj Sasman bin Hj Yasir

Objektif : Menziarahi Saudara Hafiz bin Othman yang sedang dirawat di Hospital Besar Kuantan

Keadaan Pesakit : Masih tidak sedarkan diri setelah pembedahan kali kedua. Keadaan kritikal tapi stabil . Otak kiri tidak dapat berfungsi dengan baik.. Jantung ok..

Sumbangan Kepada pesakit : Masjid as-Shahfie, biro kebajikan, biro dakwah, biro ekonomi, sumbangan ahli-ahli JPP.

Tindakan seterusnya : Sentiasa mengikuti perkembangan pesakit dan mengadakan kutipan dari pihak pensyarah.

Sama-sama kita doakan kesejahteraan saudara Hafiz dan keluarga...YDP..




Wireless IPIS

Internet IPIS sudah sekian lama terbengkalai?..Apa sebabnya..?

Menurut Che Lah ( pegawai teknologi yang menguruskan wireless IPIS ) yang saya temui petang tadi ( 2 petang, 20/10/08 ), macam biasa lah, server kena sambar kilat. Jadi rosaklah ia...

Menurut Che Lah lagi, untuk makluman semua, di IPIS yang kita cintai ini terdapat dua jenis perkhidmatan wireless yang disediakan pada asalnya iaitu MPI/IPIS wifi dan WLAN.

Pertamanya ialah perkhidmatan MPI/IPIS wifi, perkhidmatan ini sememang laju dan amat disukai pelajar temasuklah saya sendiri. Ianya adalah perkhidmatan yang menggunakan peruntukan dari maktab dengan langganan dari syarikat CELCOM. Masalahnya hari ini, IPIS mengalami masalah pembayaran dengan syarikat CELCOM tersebut dan menunggu peruntukan dari pihak BPG untuk melangsaikan hutang tersebut.

Keduanya ialah perkhidmatan WLAN. Perkhidmatan ini merupakan kerjasama KPM dengan JKR untuk diperuntukkan di Ipg2 yang ada di Malaysia ini. Institut kita merupakan salah satu IPG yang bertuah kerana mendapat perkhidmatan ini. Masalahnya ialah, perkhidmatan ini sememangnya slow dan banyak sangat blok(halangan) sehinggakan maklumat susah untuk diperolehi dan servernya selalu kena sambar dek kilat yang kuat sambar menyambar di kawasan IPIS ini. Menurut Che Lah, server itu telah dijanjikan untuk diperbaiki sebelum hari raya baru-baru ini, namun hakikatnya ianya diperbaiki pada hari jumaat yang lalu ( 17/10/08) sehingga jam 6.30 petang yang turut ditunggu bersama oleh Che Lah. InsyaAllah akan dipulihkan secepat mungkin. Sama2 kita doakan. Apa-apa maklumat selepas ini insyaAllah saya akan sampaikan dengan kadar yang segera sesuai dengan kemampuan saya...YDP : )




Kursus Kahwin

Dahulunya semasa saya masih lagi menjadi pelajar persediaan ijazah dulu, saya pernah sempat menyaksikan perlaksanaan kursus kahwin peringkat Institut yang dianjurkan oleh kursus KDPM pada ketika itu. Itulah kali terakhir seingat saya kursus seumpama itu diadakan di Institut yang kita sayangi. Mungkin pelajar tertanya-tanya, mengapa sekarang tidak lagi diadakan pada masa kini sedangkan IPGM lain kedengaran sudahpun melakukan kursus seperti ini.

Untuk makluman semua, bukan mudah untuk melaksanakan program ini sekiranya tidak disokong oleh pihak yang sepatutnya. Dalam isu ini, ada pihak yang berfikiran positif dan ada juga yang sebaliknya. Alasannya ialah program seperti ini menggalakkan pelajar berkahwin sedangkan pelajar yang sedang berkursus tidak dibenarkan untuk berkahwin. Alhamdulillah, dari sudut kelulusan dan kewangan tiada masalah, Cuma sedikit halangan timbul disebalik perlaksanaanya. Kursus ini telah pun diusahakan oleh biro dakwah semenjak sekian lama lagi, namun perkara tadi itulah yang menjadi sedikit penghalang kepada program yang mulia ini. Kita semua bertuah kerana pensyarah pensihat sendiri turut turun padan bagi mengalihkan halangan yang menghalang jalan tersebut, Alhamdulillah, akhirnya halangan tersebut berjaya dialihkan juga dengan pengalih berkuasa tinggi.

Allah Maha Kuasa menentukan seglanya..petang tadi ( 5 petang, 20/10/08, Pejabat Timbalan ) semasa saya berjumpa dengan Timbalan Pengarah, beliau telah mengkhabarkan kepada saya tentang kunjungan pihak BPG ke Institut. Kunjungan ini turut terkandung bersama teguran terhadap aktiviti pelajar yang terangkum dibawah OS42..Menurut TP, kursus kahwin boleh diluluskan, akan tetapi tidak dibenarkan menggunakan peruntukan kerajaan (os42) dengan alasan tidak selaras dengan keperluan dan kehendak kurikulum dan kokurikulum. Saya mempertikaikan hal tersebut dan meminta garis panduan dan dasar yang rasmi tentang penggunaan wang os42 yang telah saya minta dari dulu lagi. Beliau berjanji akan menyerahkan garis panduan pada saya kelak. Untuk makluman ringkas, os42 ialah nama jenis peruntukan wang akan digunakan oleh pihak institut terhadap segala jenis aktiviti yang dilakukan oleh pelajar asalkan dengan tujuan memenuhi kehendak kurikulum dan kokurikulum pengajian seharian. Maklumat khas tentang os42 ini nanti saya akan nyatakan pada lain masa. ...YDP..:)




Tahniah dan Syabas wahai pejuang..

Tarikh : 13-16/10/08

Tempat : Institut Perguruan Tengku Ampuan Afzan Kuala Lipis Pahang

Pertandingan : Pertandingan Debat Antara IPG peringkat Kebangsaan

Peserta : Ahli-ahli unit Debat PERBAYU ( Rafee, Maula, Nazmi, Alias )

Tarikh : 17-21/10/08

Tempat : Universiti Multimedia Melaka.

Pertandingan : Pertandingan Debat Antara IPT peringkat Kebangsaan-Debat Kepenggunaan ( FOMCA )

Peserta : Ahli-ahli unit Debat PERBAYU ( Zaki, Azman, Nadia, Nurhasiswana )

Tahniah dan syabas diatas kejayaan anda. Kalah dan menang adat pertandingan. Yang penting perjuangan berterusan. InsyaALLAH kejayaan akan menanti anda suatu masa nanti..Moga2 suatu hari nanti akan lahir pendebat bertaraf antarabangsa keluaran PERBAYU IPIS..

IPIS dan keseluruhan warganya berbangga dengan anda. Tahniah dari kami..JPP IPIS 08/09..YDP : )




Catatan : Sekiranya ada kesilapan dalam makluman tersebut, sila maklumkan segera.



Selamat Berjuang

Tarikh : 20-23/10/08

Tempat : Institut Perguruan Tengku Ampuan Afzan Kuala Lipis Pahang

Pertandingan : Pertandingan MTTTHQ IPGM Peringkat Kebangsaan.

Peserta : Wakil-wakil IPIS yang memenangi Pertandingan MTTTHQ Peringkat IPIS.

Kami doakan semoga kejayaan cemerlang akan mengiringi kepulangan anda nanti.

Syabas kami ucapkan dari JPP IPIS 08/09 diatas semangat, keberanian dan kesanggupan anda memikul panji2 IPIS di medan perjuangan nasional..YDP .. : )




Pameran Literasi Bahasa IPIS

Tarikh : 13/10/08

Tempat : Dewan Besar Institut Perguruan Islam Selangor..

Penganjur : Pelajar-pelajar Pismp IPGM sem 2.

Tahniah diatas pengajuran pameran seperti ini. Walaupun agak membebankan, akan tetapi banyak yang anda dapat pelajari darinya.Rebutlah peluang untuk mempelajari segalanya sesuai dengan taraf anda bakal pendidik generasi cemerlang masa hadapan. Pendidik Cemerlang untuk Generasi Cemerlang..dari JPP IPIS 08/09 ...YDP : )




Minggu Gerko

Tarikh : 13-17/10/08

Tempat : Institut Perguruan Islam Selangor..

Penganjur : Unit Gerko IPIS.

Aktiviti2 : Pertandingan Kawad, Khemah, Memasak, Malam Kebudayaan dan banyak lagi.. : )

Penyertaan : semua unit beruniform IPIS.

Majlis penutup : 20/10/08 jam 8 pagi.

Tahniah dan syabas dari kami JPP IPIS ucapkan diatas komitmen semua pihak yang terlibat terutamanya KPLI..Inilah petanda bahawasanya anda sememangnya layak menjadi guru yang penuh persediaan, sedia berkhidmat, berkualiti dan berkomitmen dengan amanah yang diberikan..Tahniah dari kami JPP IPIS 08/09.




Elaun PPISMP sem 3

Pada satu hari, saya telah saya ditanyakan dengan satu soalan. “Elaun kami dapat tak bulan 12 nanti ?”

Menurut Kak Izwah Liza Pegawai Kewangan Elaun IPIS, elaun adik2 hanya akan dapat hingga 14/11/08 sahaja atas arahan HEP. Apabila dirujuk pada HEP, maklumat yang sama saya perolehi dari pegawai yang bertugas disitu secara lisan. Permintaan saya kepada HEP ialah supaya satu pernyataan bertulis berbentuk pekeliling sekiranya ada ( memang sepatutnya ada ) untuk dijadikan bukti kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak HEP. Apabila dirujuk kepada TP petang tadi, beliau akan cuba meneliti kembali pernyataan HEP tersebut.

Sekiranya pembayaran elaun dengan cara lama masih lagi digunakan oleh adik2 PPISMP, InsyaAllah saya akan dapat menerangkan kepada anda semua dengan pengetahuan yang telah sedia saya ada. Akan tetapi, disebabkan masalah pembayaran elaun ini merupakan masalah pembayaran elaun yang pertama saya hadapi setelah kenaikan elaun mula berkuatkuasa Mac lalu, saya kurang arif mengenainya dan perlu merujuk kepada pekeliling yang dikeluarkan mengenainya. Sebarang maklumat kami akan maklumkan semula dari masa ke semasa..YDP : )




Masjid IPIS mesra OKU

Tahniah kepada pihak pengurusan masjid As-Syafie diatas keprihatinan anda semua berkenaan dengan kehidupan OKU. Baru2 ini satu pengubahsuaian telahpun dilakukan ditangga2 masjid As-Syafie dalam memastikan OKU yang datang berjemaah akan dapat berjemaah bersama dengan jemaah yang lain di ruang solat atas masjid. Keadaan yang berlaku sebelum ini, menjadi kesukaran kepada OKU untuk berjemaah bersama dengan jemaah yang lain lantaran disebabkan keadaan tangga masjid yang sukar untuk di gunakan oleh golongan ini. Sekalung tahniah dari kami pihak JPP kepada pihak pengurusan masjid yang diketuai oleh yang berbahagia pengarah dan timbalan yang amat prihatin dengan situasi tersebut...YDP : )


0 comments: