Saturday, September 20, 2008

berjimat cermatlah..menabung..jangan menyesal dikemudian hari...

Assalamualaikum kepada semua warga IPIS yang budiman...
Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga kepada ALLAH SWT diaats segala rahmat dan limpah kurnianya yang tidak terhingga.
Alhamdulillah kita semua warga IPGM seluruh Malaysia seharusnya bersyukur kerana mempunyai kelebihan yang tidak terhingga banyaknya berbanding dengan pelajar-pelajar IPTA seluruh Malaysia yang lain..kita termasuk di dalam golongan yang amat bertuah. Mana tidaknya, dalam jangka masa beberapa bulan kita belajar, dah masuk duit dalam akaun bank. Keja kita ialah belajar dan diberi duit, datang lambat ke kelas, masjid tak datang, program anjuran institut tidak hadir, buat masalah disiplin...pun dapat duit jugak...tidak kurang satu sen pun. Ana pernah terbayang,bagaimana keadaannya masjid kita kalau satu waktu solat jemaah ditinggalkan di masjid, potong RM50..mesti masjid kena diperbesarkan lagi.alangkah indahnya kalau benar bagai dikata...
Agak merunsingkan fikiran ana apabila melihat cara pelajar-pelajar di sekeliling ana berbelanja...
Elaun bulanan yang dapat tiga bulan sekali tu dah dapat dah awal bulan 8..hmm tak pa la..tiba2 pulak hujung bulan 8 tanya lagi, tunggakan bila nak keluar..Eh yang bulan punya kemana...dah habis la syeikh..MasyaAllah, cukup menakutkan..1,2,3 bulan 9...eh bila nak masuk tunggakan ni saudara YDP...???ana ditanya..ana balas la, ana dah berhubung dah dengan pegawai elaun tu..insyaAllah, 2 3 hari lagi masuk la..ana tak mau la desak2 kakak tu memandangkan keadaan di IPIS bukan dalam keadaan yang mendesak, elaun dah dapat bulan lepas, cumanya ni tuntutan untuk tunggakan ja...lagipun ana dah cakap bukan masuk awal bulan 9, tapi dalam bulan sembilan...kira syukurlah tetap masuk awal bulan 9 jugak elaun tu...
bila ja duit dah masuk, secara tiba2 esoknya ana tengok ada hs baru atas meja..RM700..kat kawan yang lain rm 1300, tengok lagi, fuh,,bercahaya-cahaya handset mereka itu, dari jauh sudah kelihatan menggambarkan kemahalan hanset tersebut..
Hmm...ana tak berhak nak melarang sahabat2 semua berbelanja..cuma ana nak nasihatkan...jangan mendengar guruh dilangit, air di tempayan dicurahkan.
InsyALLAH..selepas ini bulan 10 dapat lagi, tunggakan jugak, bulan 11 elaun bulanan, bagi PISMK..ana akan cuba tuntut dari pihak pentadbiran supaya diselesaikan semuanya elaun PBS, PRAKTIKUM dan TESIS 2008 yang berjumlah 700$ supaya disertakan sekali bersama elaun bulanan anda bulan 11 nanti..maknanya banyaka lagi lah duit yang anda akan terima...begitu juga dengan kursus lain yang terlibat dengan tugasan lluar..
Pasanan ana kpd semua terutamanya kepada PISMK, berjimat cermat lahh.tahun depan mungkin kita akan dibayar elaun dua kali setahun dan paling awal ialah bulan februari..berjimat cermatlah..semoga tahun depan anda tidak kesempitan diawal tahun depan...ingatlah pesanan ana ini..bagi PISMK..anda hampir ke alam pekerjaan kini..jadi berjimat cermatlah supaya akan ada simpanan di awal osting nanti..menurut senior2..kita hanya akan mendapat gaji pertama sekurang2nya setelah tiga bulan bekerja..bergantung kepad apengurusan sekolah..bagi ana pastinya hanset mahal kurang membantupada ketika itu...:)so..berjimat cermatlah..jangan menyesal di kemudia hari..yang kita guna hari ini ialah wang sumbangan rakyat yang kita gunakan secara tanpa perlu dibayar semula...gunakanlah dengan sebaiknya dan mengikut keperluan...bukan mengikut kehendak..>.YDP>>

3 comments:

Geekspro said...

Suatu peringatan yg berguna utk kita semua..Masa duit banyak enjoy sana sini bila dah takde duit sibuk tanya tunggakan..Bersiap sedia la untuk hari susah semasa tengah senang ni... :)

JPP@IPIS said...

btol tue..
duit nie mengalir cm air..
kalo kiter wt X sedar jer..
mmg sure X ckp blan lg dgh abis..
huhuhu
T_T

dark_eky said...

haih..
X lame lg dh nk keje..
cm X caye jer..
hahaha
^0^