Wednesday, September 10, 2008

JUBAH??Kenapa..dan Mengapa...

Jam 8.45 pagi...saya digemparkan dengan sebuah mesej yang dihantar oleh seorang muslimat IPIS yang lebih kurang berbunyi begini.."apa sudah jadi dengan IPIS, orang yang pakai jubah diambil nama sedangkan yang bertudung tiga segi dibiarkan begitu sahaja" kemudian datang lagi mesej dari beberapa nombor yang tidak saya kenali...dari mesej2 berikut saya difahamkan pemeriksaan mengejut telah dilakukan oleh pihak HEP yang suci niatnya ingin memastikan pemakaian pelajar IPIS terutamanya muslimat ( tidak dilupakan juga muslimin) mengikuti seperti mana yang tercatat didalam buku peraturan IPIS.Alhamdulillah...Akan tetapi, yang menjadi persoalan dan agak menghangatkan suasana Ramadhan di IPIS kali ini ialah mengapa jubah tidak dibenarkan dan tiba2 sahaja dikeluarkan kenyataan tidak dibenarkan jubah dipakai di IPIS..sangat pelik lagi memelikkan...inilah agaknya yang dikatakan tanda akhir zaman..Islam hilang sinarnya ditempat sendiri...
Kembali kepada cerita tadi...setelah menerima mesej tersebut saya terus menghubungi JPP lelaki yang ada di IPIS bagi memastikan kesahihannya. Tidak cukup dengan itu, JPP perempuan pula dihubungi..akhirnya jelaslah bagai dikata..peristiwa tersebut sememangnya benar2 berlaku...tersangatlah pelik..saya tidak pernah dimaklumkan tentang larangan memakai jubah sebelum ini...tidak pernah menerima apa2 maklumat dari HEP yang menyatakan tentang larangan tersebut.
Tindakan JPP???
Terus saya menghubungi exco dakwah dan helwi. Ternyata mereka peka dengan bidang tugas mereka, mereka turut mengetahui kisah tersebut dan persepakatan telah dibuat walaupun sedang berpraktikum..jam 2.30 hari yang sama setelah pulang dari sekolah .YDP, exco Helwi dan exco DAKWAH ke HEp untuk membincangkan hal tersebut dengan lebih lanjut.malangnya pihak yang berkenaan tidak dapat bersama2 kemudiannya ditangguhkan ke keesokan harinya (selasa jam 2.30).
Hasilnya...
al-kisah yang berlaku menurut penerangan encik md zin. Jubah tidak dibenarkan pemakaiannya di IPIS memandangkan didalam buku peraturan telah dicatatkan tentang pemakaian jubah adalah dilarang..Akan tetapi...harus diingat..bukan jubah yang seperti anda semua pakai sekarang..jubah yang dilarang adalah jubah bagi lelaki dan jubah seluar bagi wanita..Dan tidak dinyatakan lansung didalam peraturan tentang jubah biasa yang anda semua pakai pada hari ini.
Bagi saya, isi perbincangan yang berlaku rasanya tidaklah perlu saya muatkan disini...cumanya hasil dan tindakan dari perbincangan tersebut ialah:
1. Perbincangan yang lebih lanjut akan diadakan selepas ini diantara peringkat atasan.
2.Jubah masih boleh terus dipakai sehinggalah satu kenyataan baru semula dikeluarkan.

Harapan JPP:
1:kepada pihak pentadbiran
- supaya isu jubah ini tidak perlu dihangatkan dan perlu kembali kepada keadaan asal. apalah yang perlu dikhuatirkan dengan muslimat yang memakai jubah berbanding dengan muslimat yang memakai tudung tiga segi yang jelas2 melanggar peraturan seperti yang tercatat dalam buku peraturan.( rujuk buku peraturan ) sekiranya betul2 berpaksikan kepada perturan...-hrp fhm..(memang sememangnya perlu-dimana bumi dipijak,disitu langit dijunjung)
-menimbangkan kembali tentang segala pernyataan yang dikeluarkan..dan perlunya perbincangan dengan segala pihak2 yang terbabit...(kami pun sedang belajar untuk melaksanakan sedemikian dalam segala isu..)
-
sekiranya ada pernyataan baru berkenaan dengan jubah lagi..harapannya...biarlah JPP yang tahu dahulu...

2:kepada pelajar
-pakailah jubah..jangan takut..jangan gentar...jangan cepat melatah...pakai je....kita sama2 berusaha supaya sebarang kenyataan yang bakal dikeluarkan selepas ini dari pihak HEP berpihak kepada si pemakai-pemakai jubah...yang tak pernah pakai jubah belajarlah pakai jubah..
AKAN TETAPI.....pakailah jubah yang sebenar2 jubah...bukan jubah yang sudah cukup labuhnya tetapi terlalu kecik pinggangnya....2 3 bulan yang lalu, saya pernah ditegur oleh pensyarah supaya menegur seorang pelajar yang memakai jubah yang labuh tetapi berbentuk ala-ala kebaya.. JUBAH yang semacam ini sememangnya tidak dibenarkan..mungkin inilah diantara salah satu punca pemakai2 jubah yang lain yang sudah menepati kehendak syarak pemakaiannya turut mendapat kesan.
InsyaAllah..menurut exco HELWI, perjumpaan segera akan dilakukan untuk memberikan penjelasan semula kepada semua muslimat..INsyaALLAH...bergantung kepada keadaan..mengikut kemampuan...dengan izin tuhan.......
yang benar..wakil anda...
...YDP>>

0 comments: