Saturday, September 20, 2008

Fasa ketiga RAMDHAN...

Alhamdulillah pada malam ni aku masih di panjangkan umur oleh ALLAH swt untuk beribadat kepadanya. malam ni aku bermalam di surau al-Furqan sepertimana biasa di malam2 hujung2 minggu.(kt sini internet laju..hehe)tadi baru selesai tadarus,esok pagi qiam bersama penduduk presint 11,kuliah subuh pulak oleh bekas pensyarah kesayangan kita...ustaz Abdul Rahman awang Soh...
Alhadulillah...dikeriuhan masyarakat kota akhir zaman ini,masih ramai lagi rupa2nya yang berlumba2 mencari keberkatan di sebalik Ramadhan.Walaupun penat bekerja disiang hari..ada yang bekerja di shah Alam, kuala lumpur (rata2nya putrajaya)..namun mereka masih berkesempatan mengimarahkan surau mereka ini.aku amat kagum..
Kta pula???di mana KITA??
kawin belum,ada anak pun belum?tak payah2 susah2 nk pikir tahun ni nk raya kat mana...keta dah servis ke belum..hari apa nak bertolak bagi mnegelakkan jem di highway..budget raya cukup tak tahn ni...tak payh pk...semua tak perlu pk benda tu...
alahai..setakat buat asgment,RPH,bersuka2 bersahur memakai seluar pendek....berapa ramaiyang menghiraukan ramdahan berlalu setiap tahun dengan begitu sahaja...apakah pencapaian kita pada ramdhan tahn lpas??thn ni??thn dpn???..smpatkah kita bertemu dngn ramdhan lagi...???adakah anda berasa selesa hidp di zaman muda anda??apakah mustahil bagi anda istilah "mati" di usia gemilang begini...???ingatlah ..muda hanya sementara..mati,,bila2 sahaj..tanpa mengira usia..aku ingat lagi semalam semasa aku menjadi imam ayat yang aku baca maksudnya.."maka apabila telah datang kepadamu akan kematian,tidaklah kamu mampu melambatkan ataumempercepatkannya"
sarananku pada semua..marilah kita rebut 10 terakhir ramadhan kali ini,mudah2an kita semua dalam glongan yang berjaya..
bagi adik2 yang suka sangat pakai seluar pendek tu..ingatlah..betis anda walaupun anda kira ia sebagai cantik untuk dipamerkan kat mamak2 seksyen 15 tu...tapi bagi ana,betis lembu lagi mulia dari perangai anda semua...
ana dah kol cikgu mad zin terus sejurus membaca berita buruk tersebut..dan alhamdulillah cikgu memberikan kerjasama yg amat positif.cikgu telah memberi arhan kepada pak gad yang mukanya ala-ala shah rukh khan tu supaya menahan pelajar yang memakai seluar pendek. kalau ia masih lagi berdegil,kita mintak cikgu rantai kereta2 si pemakai seluar pendek ini,dengan sebab kereta merekalah mereka berani pakai seluar pendek..depa ingat depa selamat depa pakai seluar pendek dlm keta pak gad tak nampak..depa mungkin lupa...ALLAH melihat dimana2..alangkah bongkaknya si pamakai seluar pendek sekalian dengan ALLAH taala..apabila ditegur,dikatakan kita bias,ingtlah sipemakai seluar pendek..kami mat menyayangi anda..bkn kami benci.
tarbiah tak cukup???
kita buat mcm2 program tarbiah setakat yang temampu..program umum dan khusus.yang nampak dan tak nampak.yang rasmi dan tak rasmi.Hakikatnya ..tanpa penguatkuasaan,kosonglah program tu...bila dikuatkuasakan..penganjurnya pula dicemuh...sedangkan pengajurnya berhempas pulas mengeluarkan wang sendiri terlebih dahulu bagi menyegerakan program tersebut pada tarikh yang sesuai supaya tidak bertembung dengan program lain atau aktiviti pelajar ( dpt peruntukan mktb, tapi lambat cket )..
Apabila JPP meminta supaya peraturan pemakaian dan pergaulan pelajar ipis dikuatkuasakan semula seperti dalam peraturan..JPP pula dicabar untuk menguatkuasakan peraturan tersebut...alahai...kami pun dengan serta merta membalas, boleh cikgu..kami boleh bantu..dengan syarat...kita semua2 sama2..jgn kami sahaja..jom kita buat ops sikap,kita pilih satu hari, saya blh kerahkan JPP semua.Pihak yang sepatutnya, kerahkan semua warden kita bekerjasama satu hari..tahan pelajar yang tak pakai sepatutnya kalau dah pak gad tak leh pakai sangat.kita buat secara berkala..sebulan sekali pun tak pa dah..asalkan jangan tak buat lansung..sebab tu yag depa berani pakai ketat2 tu...
haaaa...bila kita cakap mcm tu..mula lah garu pala yamh tak gatai..kerjasama susah pulak dikatakan...bagi ana dah tanggungjawab,tak kira la mcm mana pun,,,last2 senyap sunyi..itulah IPIS..masa kini..cita2 aku...aku akan kembali ke IPIS satu masa nanti...bukan untuk memask,tapi dengan cita2ku sendiri..andai IPIS sudah tiada lagi pada ketika itu..akan akan wujudkan beribu lagi IPIS lagi di malaysia ini dimana2 sahaja dengan sekadar kemampuanku..doakanlah..
( dibahaskan baru2 ni semasaisu jubah kecoh )
Jauh aku merayap ...apa pun rebutlah 10 malam terakhr...ramadhan 2008..mudah2an kita dapat bertemu lagi pada tahun hadapan...AMiiinn....YDP>>>>

2 comments:

Geekspro said...

Marilah sama-sama kita mengejar malam al-Qadr...Alangkah untungnya jika kita dipertemukan dengan malam yg cukup mulia ni..Ya Allah Kuatkan Roh & Jasad kami untuk bangun beribadah kepadaMu di 10 Malam Terakhir ini taktala org lain sibuk untuk persiapan raya...ameen..

dark_eky said...

amin..