Saturday, September 27, 2008

Pencerobohan asrama????

Berhati2...sudah dua kes berlaku..kedua-duanya berlaku pada waktu yang hampir sama dan berkemungkinan orang yang sama. Tujuannya mungkin juga sama..di harapkan semua pelajar muslimat berhati2, berjaga2, jangan leka. Pencerobohan tersebut berlaku semasa semua warga asrama sedang sibuk mengemas barang untuk pulang ke kampung. Mengikut khabar angin yang tidak dapat dipastikan kesahihannya, pencerobohan juga turut berlaku semasa cuti sekolah iaitu mungkin ketika asrama sedang dipenuhi oleh KDC atau ketika asrama tidak berpenghuni.. Saya sertakan disini kedua-dua laporan kes tersebut untuk tatapan dan peringatan..YDP

Isu ini cukup menimbulkan kontroversi dan memeningkan kepala banyak pihak. Banyak spekulasi liar yang timbul yang dicipta oleh individu yang tidak bertanggungjawab yang pada ( asalnya bukan bertujuan untuk disebarkan ) cuma untuk dibualkan sahaja akan tetapi akhirnya tersebar dengan meluas dan jayanya..akhirnya JPP dipersalahkan dan dikatakan pihak yang seharusnya bertanggungjawab dengan kenyataan tersebut. Sememangnya cara JPP bekerja, apa2 kenyataan rasmi berhubung dengan isu2 yang melibatkan kepentingan pelajar hanya akan dikeluarkan setelah melalui proses perbincangan dan mesyuarat yang teliti. Sebarang spekulasi2 liar yang tidak diketahui sumbernya haruslah disahkan terlebih dahulu supaya tidak berlakunya fitnah. Dosa..Merbahaya...Mampu merosakkan masyarakat...Ramai orang adakalanya lebih suka untuk menyorok dibelakang dan bersedia untuk melepaskan diri pada bila2 masa dan paling menyedihkan..tidak suka dilibatkan....akan tetapi keuntungan mahu dikaut bersama...fikir2kanlah..dimana tanggungjawab anda sebagai seorang ahli kepada sesebuah komuniti...???

Tujuan saya menyiarkan kes ini kembali di blog ini adalah dengan tujuan untuk memberi peringatan semula kepada semua warga blok muslimat yang terlibat agar persiapan, persediaan dapat dilakukan dari masa ke semasa, apatahlagi cuti hari raya bakal menjelma dan kes yang berlaku sebelum ini terjadi semasa 2 hari lagi pelajar ingin memulakan cuti mereka.

apa-apa pun..pesanan untuk saya dan untuk anda sesiapa sahaja yang membaca tulisan ini, “ fikir sebelum cakap dan jangan bertindak sesuka hati dan jangan mudah melatah...” YDP

LAPORAN JAWATANKUASA PERWAKILAN PELAJAR IPIS 08/09
Masalah : Pencerobohan di Asrama Perempuan

KES 1
Rentetan kejadian :
Pencerobohan Kolej Kediaman perempuan blok C yang mula dikesan pada 14 Mei 2008 pada jam 1 pagi apabila pelajar perempuan ternampak kelibat lembaga lelaki yang berada di kawasan tandas yang hanya memakai seluar pendek. Exco Kolej Kediaman dan Naibnya telah bergegas ke tempat kejadian bersama dengan warden dan pengawal keselamatan untuk membuat tinjauan, namun tidak dapat mengesan penceroboh tersebut. Seorang pelajar lain juga pernah terlihat lembaga tersebut dalam keadaan yang sama di dalam tandas aras 1 pada hari yang lain, jam 10 pagi.
Kemudian, kejadian ini telah berlarutan beberapa kali dan kemuncaknya ialah pada hari Sabtu, 24 Mei 2008 yang berlaku pada jam 7.30 malam. Ketika itu, seorang pelajar yang hendak mandi telah terserempak dengan seorang lelaki yang hanya memakai seluar pendek paras peha dan hanya berkaki ayam di pintu utama tandas ketika hendak masuk ke dalam tandas aras 1 berkenaan. Beliau menjerit kerana terkejut dan terus berlari dalam keadaan ketakutan ke bilik rakannya untuk menyelamatkan diri. Pada waktu yang sama, terdapat seorang lagi pelajar yang berada di dalam tandas berkenaan yang sedang mandi. Jeritannya telah didengari oleh penghuni lain dan perkara tersebut terus dilaporkan kepada saudara Firdaus Bin Saad untuk pergi ke asrama tersebut. Kemudian saudara Firdaus telah mengajak beberapa orang JPP lain yang ada pada ketika itu berada di masjid, menunaikan solat Maghrib. Mereka telah bergegas ke sana bagi meninjau tempat dan keadaan di sana. Namun penceroboh gagal dikesan sehingga ke hari ini.

KES 2
Tindakan JPP??
Sebaik sahaja pencerobohan itu berlaku, pada malam tersebut juga beberapa orang JPP lelaki berkawal diluar kawasan asrama blok muslimat dengan kebenaran Ketua Unit Kolej Kediaman. Kebenaran tersebut diberikan memandangkan kes pertama yang berlaku itu terjadi semasa bermulanya cuti sekolah dan kebanyakan penghuni asrama sudah pulang ke kampung. Walaubagaimanapun kawalan tersebut hanya untuk beberapa malam sahaja kerana semua JPP juga pulang ke kampung untuk bercuti pada ketika itu.
-Membuat pertemuan serta merta dengan pengarah IPIS, membuat laporan bertulis berkenaan pencerobohan tersebut, mengkaji faktor2 yang memungkinkan kepada pencerobohan tersebut. Antara faktor2 yang berjaya dikenal pasti ialah :
o Tiada pengawal keselamatan yang berkawal di blok C.
o Kawasan asrama yang gelap.
o Tiada tindakan pencegahan diambil bagi mengekang pencerobohan setelah kali pertama dikesan.
o Pagar asrama blok C tidak dikunci.
o Penghuni asrama/pelajar/orang lelaki bebas berlegar keluar masuk di kawasan asrama perempuan.
- Mengusulkan kepada pihak pentadbiran beberapa cadangan yang telah dipersetujui bersama oleh JPP. Cadangan Langkah Pencegahan :
ـ Menyediakan pengawal keselamatan perempuan dan lelaki di ketiga-tiga asrama perempuan.
ـ Membina “grill” besi di setiap tangga di asrama perempuan.
ـ Mengunci pagar-pagar di asrama perempuan pada waktu-waktu yang ditetapkan.
ـ Menaiktaraf fasiliti asas asrama seperti lampu koridor.
ـ Mewartakan kawasan asrama perempuan sebagai ‘Zon Larangan Lelaki’.

Tindakan Pentadbiran ..
Menguatkuasakan serta merta penguncian pintu pagar di dalam jangkawaktu yang ditetapkan. Mengarahkan pihak pengawal keselamatan supaya mengadakan rondaan yang lebih kerap, teratur dan sistematik di kawasan asrama muslimat. Ketua Unit kolej Kediaman dan warden mengadakan rondaan dan pemantauan di kawasan sekitar blok bagi memastikan keselamatan penghuni asrama pada waktu-waktu yang mereka telah tetapkan.
- Masalah :
ada sebahagian muslimat mengadu tentang kesukaran turun naik ke asrama dan ke kelas sekiranya kelewatan berlaku dan pintu sudahpun dikunci. Nasihat saya, saya memahami perasaan muslimat yang terlewat dan menyebabkan sukar untuk masuk keasrama. Pada pendapat saya, sedikit pengorbanan wajar dilakukan di saat yang genting ini iaitu dengan mematuhi masa jadual penguncian pintu pagar tersebut selagi mana penceroboh tersebut tidak dapat ditangkap. Sekiranya dengan mengunci pintu pagar

0 comments: