Thursday, September 18, 2008

Kod B**i pada Makanan..Nauzubillah +_+

Pada minggu lepas, saudara Abdul Hadi yakni exco kebajikan kita bercerita mengenai salah satu pengalamannya semasa berpraktikum sedang kami menunggu waktu berbuka puasa tiba..beliau telah memperolehi satu artikel daripada pihak ibubapa muridnya yang prihatin berkenaan produk makanan yang mengandungi kod-kod tertentu, di mana kod-kod ini merupakan salah satu diversi pihak barat dalam usaha mereka memajukan ekonomi mereka sendiri di samping menjahanamkan umat Islam..menurut saudara Hadi, ibu murid terbabit bertandang ke prasekolah beliau setelah mereka memberikan kek lapis kepada anaknya sebagai ganjaran menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan al-Mubarak ini..ibu yang prihatin ini, menunjukkan sekeping artikel yang akan saya selitkan sebentar nanti berkenaan kod-kod yang digunakan oleh pihak barat pada kebanyakan produk yang mereka keluarkan..sesungguhnya, kod-kod yang mereka gunakan merupakan satu cara untuk mengaburi mata masyarakat umum daripada mengetahui kandungan sebenar yang mereka gunakan dalam produk-produk tersebut..ini kerana, jikalau mereka tidak menggunakan kod-kod ini semestinya negara-negara Islam akan memboikot barang-barang keluaran negara barat terutamanya Amerika dan Eropah..di bawah ini saya selitkan serba sedikit berkenaan artikel yang beliau ingin kongsikan bersama itu..

Kod Babi Pada Makanan-Penting untuk umat Islam
Salah seorang rakan saya bernama Syeikh Sahib bekerja sebagai pegawai di Badan Pengawasan Ubat & Makanan(POM) di Pegal, Perancis. Tugasnya adalah mencatat semua barang, makanan dan ubat-ubatan.
Produk apapun yang akan disajikan suatu perusahaan ke pasaran, bahan-bahan produk tersebut harus terlebih dahulu mendapat izin dari Badan Pengawas Ubat & Makanan Perancis dan Syeikh Shahib bekerja di badan tersebut di bahagian QC, oleh sebab itu dia mengetahui pelbagai jenis bahan makanan yang dipasarkan.
Banyak bahan tersebut ditulis dengan istilah ilmiah namun ada juga beberapa yang dituliskan dalam bentuk matematik seperti E-904, E-141. Awalnya, Syeikh Shahib menemukan bentuk matematik tersebut, dia ingin tahu dan kemudian menanyakan kod matematik tersebut kepada seorang Perancis yang berwenang dalam bidang itu dan orang tersebut menjawab "KERJAKAN SAHAJA TUGASMU, DAN JANGAN BANYAK TANYA".
Jwaban tersebut menimbulkan kecurigaan buat Syeikh Shahib dan dia kemudian mula mencari tahu kod matematik tersebut dalam dokumen yang ada. Ternyata apa yang dia temukan cukup memeranjatkan kaum Muslimin di dunia.
Hampir di seluruh negara barat termasuk Eropah, pilihan utama untuk daging adalah daging babi. Penternakan babi sangat banyak di negara-negara tersebut. Di Perancis sendiri jumlah penternak babi mencapai lebih dari 42,000.
Jumlah kandungan lemak dalam tubuh babi sangat tinggi berbanding dengan haiwan lainnya. Namun orang Eropah dan Amerika berusaha menghindari lemak-lemak tersebut.
Kemudian yang menjadi perrtanyaan sekarang;di manakah lemak-lemak babi tersebut? Jawapannya adalah : Babi-babi tersebut dipotong di tempat perniagaan(secara) kecil-kecilan dalam pengawasan Badan POM dan yang mengasingkan badan babi tersebut adalah untuk membuang lemak yang sudah dipisahkan dari daging babi. Dahulu kira-kira 60 tahun yang lalu, lemak-lemak tersebut dibakar.
Kemudian mereka berfikir untuk memanfaatkan lemak-lemak tersebut. Sebagai awal kajian, mereka membuat sabun dengan bahan lemak tersebut dan ternyata berhasil.
Lemak-lemak tersebut diproses secara kimiawi, dikemas sedemikian rupa dan dipasarkan. Dalam pada itu negara-negara di Eropah memperlakukan aturan yang mengharuskan bahan-bahan dari setiap produk makanan, ubat-ubatan harus dicantumkan pada kemasan.
Oleh kerana itu bahan yang terbuat dari lemak babi dicantumkan dengan nama Pig Fat(lemak babi) pada kemasan produk. Mereka yang sudah tinggal di Eropah selama 40 tahun terakhir ini mengetahui hal tersebut.
Namun produk dengan bahan lemak babi tersebut dilarang masuk ke negara-negara Iwslam pada saat itu sehingga menimbulkan defisit perdagangan bagi negara pengeksport.
Akhirnya mereka memutuskan untuk membuat kordifikasi bahasa yang hanya diketahui oleh Badan POM sementara orang awam tidak mengetahuinya. Kod tersebut diawalkan dengan kod E-CODES. E-INGREDIENTS ini terdapat di banyak produk perusahaan multinasional termasuk pasta gigi, sejenis permen karet, gula-gula, biskut, makanan dalam tin, buah-buahan dalam tin dan beberaoa multi vitaman dan masih banyak lagi jenis produk makanan & ubat-ubatan lainnya.
Semenjak produk-produk di atas berada di pasaran, kita sebagai masyarakat Muslim tidak terkecuali sedang menghadapi masalah penyakit masyarakat yakni hilangnya rasa malu, kekerasan dan seks bebas.
Oleh itu, saya mohon kepada semua umat Islam untuk memeriksa terlebih dahulu bahan-bahan produk yang akan kita konsumi dan mencocokkannya dengan daftar kod E-CODES yang berikut ini. Jika ditemukabn kod-kod berikut ini dalam kemasan produk yang akan klita beli ini, maka hendaknya dihindari karena produk dengan kod-kod tersebut di bawah ini mengandung lemak babi.
E100, E110, E120, E140, E141, E153, E210, E213 ,E214, E216, E234, E252, E270, E280, E325, E326, E327, E334,E E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E472, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E631, E635, E904
Adalah tanggungjawab kita semua sebagai umat Islam untuk mengikuti syariat Islam dan juga memberitahukan informasi ini kepada saudara kita.
*****************************************************************
Inilah dia artikel yang ingin dikongsikan bersama oleh saudara exco kebajikan kita..setelah membaca artikel ini secara mendalam, saya telah membuat 2 spekulasi yang ringkas:
1-artikel ini dihasilkan bertujuan untuk mendedahkan kebenaran kepada umat Islam tentang ancaman-ancaman yang datang daripada pihak barat melalui produk-produk yang mereka pasarkan di seluruh dunia..penulis berharap supaya umat Islam akan lebih berjaga-jaga terhadap barangan yang mereka ingin beli supaya tidak mendapat lemak khinzir secara percuma..bukan semua benda percuma itu elok..hehe ^^
2-terdapat kemungkinan artikel ini dihasilkan oleh pihak yang bencikan Islam itu sendiri dengan tujuan mengelirukan umat Islam ini tentang bahan-bahan yang berada di pasaran..ini kerana, saya tidak memperolehi maklumat lanjut berkenaan kesahihan berita ini datangnya daripada saudara seagama kita sendiri..boleh jadi juga bahan-bahan dengan kod E itu tadi merupakan produk-produk yang dihasilkan oleh umat Islam sendiri dan sekiranya diboikot akan mendatangkan kerugian kepada kita semua juga.
kesimpulannya, saya meletakkan kata putus di tangan saudara-saudari yang membaca artikel ini..gunakanlah pemikiran yang rasional dan pemerhatian yang teliti berkenaan barang-barang yang ingin kita beli dari mana-mana sumber sekalipun..kalau boleh jalankan dahulu perbandingan dengan secukup-secukupnya sebelum memilih untuk mempercayai artikel ini ataupun tidak..kepada sesiapa yang mempunyai maklumat tambahan berkenaan kesahihan artikel ini jangan disimpan untuk kegunaan sendiri semata-mata..kongsikan bersama di ruangan komen artikel ini disiarkan..ingatlah, mencari yang halal itu fardhu ke atas setiap muslim..iklan ubat gigi Mu'min rasanya..sekian ^^

2 comments:

CARBURATOR JANX said...

ba.alif.ba.ya betul la org yg wat camtu!
kita pun kadang2 terlepas pandang benda2 macam ni..
bila perut lapar suma tolak tepi, kdg2 basmallah pun xbaca, ngapp telan.. kenyang, sendawa burppp..alhamdulillah..tau plak hamdallah..
isk harap2 kita dapat makanan bukan saja halal tapi halalan tayyiba kata en omar masa assembly aritu..
fuh cam tak caya gua post macam ni..
cam ustat plak..
ngeh...

dark_eky said...

hahaha..:D
bgs2..
truskan usaha tue..
hehehe
^_^